יום שבת, 6 במרץ 2010

מודעות עצמית - לבד


"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים: 'לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ...". כבר בספר בראשית (ב' 18) נקבע עבור המין האנושי הדפוס המכתיב דרך חיים ברורה האומרת: אדם לבד, אינו מצב רצוי! ההמלצות והחוקים שנכתבו בתנ"ך יצרו בנו את דפוסי הבסיס על פיהם אנו חיים, ואני מבקשת לדון באחד המרכזיים שבהם : תרומת ה"לבד" לחיינו, או ליתר דיוק ל"לבדיות" שהינה תפיסת עולם ולא בהכרח מצב של ניתוק או ריחוק מאנשים.

מה זה בעצם לבד? אנשים רבים מבלבלים בין "לבד" ל"בדידות" וזה הדבר הראשון שיש לתת עליו את הדעת כשדנים בנושא זה. בדידות זו תחושה של העדר תמיכה ו/או נוכחות של חברה והסביבה בחייו של אדם. לבדיות, לדעתי, זו יכולתו של אדם להיות חופשי, עצמאי, בלתי תלוי, בטוח בחייו ומושל בהם..

מדוע יש לדון בשאלת הלבד בחיינו? משום שאם נעמיק, נמצא שכל דבר ממנו אנו פוחדים מתנקז בסופו של דבר לפחד להיות לבד, שמוביל בהרבה מקרים לפחד מוות. פחד הוא רעל מסוכן ביותר, ועבודה עצמית נכונה יכולה להמיר אותו לעוצמה. ב"לבדיות" טמון כוח אדיר, ופוטנציאל קיומי, שאם נהיה מודעים לו נוכל להגדיר ולהכתיר את חיינו מחדש, וכך גם לתרום ליקום כולו.

איך רוב האנשים תופסים את הלבד? כבעיה לפעמים אפילו כסכנה!!! למה? משום שהחברה יצרה בנו את "צורך ההשתייכות", ולכן המושג "לבד", שמנוגד לו, קיבל עיוות, ונחשב לפסול. אפשר לומר שתפיסת ה"לבד" הרווחת, מצמצמת את מקומו של הפרט, את החופש שלו, ומגבילה את יכולתו לפתח את עצמיותו. "האינטרס" של המין האנושי/היקום הוא בהמשכיות, והיות שכך, "לבד" הוא מצב מנוגד לאינטרס זה ומסוכן לאנושות.

למה אדם שלא יודע להיות לבד נתקל בקושי? מכיוון שזהו אדם תלותי, במידה כזו או אחרת, ומשמעות הדבר שהוא מטיל את אושרו על גבם של אחרים, ונותן בידיהם את הכוח על חייו. כל מערכות היחסים של אדם כזה מושפעות מתכונה זו, הוא אינו שלם, ומשלם על כך מחיר לא מבוטל.

מהי הנוסחא הנכונה אם כך? נוסחא מאוזנת שיש בה עבודה עצמית ומעמיקה של הבנת פנימיותנו. הרצון של החברה אינו לגמרי פסול, אמנם יש כאן צורך בשליטה ודאגה להתרבות קבועה של המין האנושי, אך מאידך, יש כאן גם כוונה ליצור סדר, גבולות, מערכת תמיכה ורשת בטחון אנושית. מה שחשוב הוא להבין מתי רצון הכלל הזה בא על חשבון הפרט, מה הוא גורם לנו, ועד כמה אנו מוכנים לקחת בו חלק.

איך עושים את זה? כמובן שמודעות עצמית, מחקר פנימי מקיף וכנה, והתבוננות-על על החברה, האנושות, והיקום כפי שהם משתקפים דרככם. כדאי ונכון לנו לדעת להיות לבד , להנות מזה, לתת לזה להעשיר ולמלא אותנו. אין זה אומר שאנשים לא יכולים להיות במערכות יחסים מסוגים שונים ולשמוח בהם, נהפוך הוא, מי שיודע להיות לבד הוא אדם בעל עוצמה ועמוד שדרה , וסביר להניח שיחסיו עם הסביבה יהיו בריאים יותר שכן, מרכיב התלות שלו קטן יותר.

לא בכדי נאמר "דע מאין באת ולאן אתה הולך"... אדם בא לעולם הזה לבד, ויוצא לבד, ויש לכך חשיבות וסמליות. שומה על כל אחד ואחת שידעו לעשות לבד את כל מה שהם עושים יחד עם אחרים, אזי הם ידעו שהם השליטים האמיתיים בחייהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה